fast-s

گیاه گوجه مینیاتوری

يكشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۹:۳۹ ق.ظ

گیاه گوجه مینیاتوری، این گوجه ها قطری حدود 2 یا 3 سانتی متر دارند و نسبت به گوجه فرنگی دیرتر فاسد می شوند.این گیاه را حتی میتوان در آپارتمان نیز پرورش داد. شما می توانید در بالکن آپارتمانتان آن را به راحتی پرورش دهید. این گوجه ها ظاهر زیبایی دارند و از طعم خوشایندی هم برخوردارند.

این گیاه به علت نداشتن هسته در گروه سبزیجات قرار دارد. زادگاه آن آمریکای مرکزی و جنوبی میباشد. میوه این گیاه بسیار خوش طعم و آب دار است و در ابعاد مختلف و گونه های متفاوت وجود دارد این گیاه غالبا به رنگ قرمز است اما در رنگ های سبز، سیاه، زرد و بنفش نیز موجود است. امروزه حدود 7500 گونه از این نوع گیاه پرورش داده می شود. این گوجه ها به دلیل ماندگاری بالاتری که نسبت به گوجه های معمولی دارند توسط دانشمندان دستکاری ژنتیکی شده اند. که از ترکیب گوجه فرنگی اهلی و گوجه انگورکی حاصل می شود. قطر این گوجه ها حدودا به دو تا سه سانتی متر می رسد. چون از نظر ظاهر و اندازه به گیلاس شبیه هستند انها را گوجه گیلاسی می نامند.

فرمانرو: گیاهان

نام انگلیسی: Cherry tomato

نیازها و شرایط نگهداری گیاه گوجه گیلاسی
 

کاشت گوجه گیلاسی از اواسط ماه فرودین شروع می شود و تا اوایل تابستان ادامه دارد. آبیاری گیاه نباید خیلی زیاد صورت گیرد چرا که باعث جدا شدن گل های گوجه شده و در نهایت گیاه میوه نمی دهد.  از طرفی هم اگر آب دهی به گیاه کم باشد باعث پلاسیده شدن میو ها و ریزش برگ های آن می شود. برخی از انواع این مدل گوجه گیلاسی دارای میوه های بزرگتری و رشد زیادتری دارند. این گوجه ها را حتی می توان در کیسه ایی از جنس پارچه هم کشت داد.

برای رشد این گیاه می توانید از کود استفاده نکنید اگر شرایط نور، آب و خاک مناسب داشته باشد. البته منظور این نیست که اصلا به کوددهی نیازی ندارند بلکه با کودهی به موقع و اندازه رشد آنها بیشتر هم می شود. در فصل سرما سعی کنید گیاه را در فضای منزل نگهداری کنید و در فصل گرما هم ان را در زیر سایه قرار دهید. این گیاه در فصل تابستان بیشترین باردهی خود را دارد.

برای کوددهی آن هم می توانید هر سه هفته یکبار این کار را انجام دهید

تکثیر گیاه 
 

کاشت بذر: برای این منظور ابتدا بذرها را در یک ظرف کشت به مدت یک الی دو هفته  بکارید. برای این کار ظرف کشت را از خاک مرطوب و حاصلخیزی پر کنید و یک شیار کوچک در خاک ایجاد کنید در حد 6 میلی متر سپس بذرها را در آن بکارید و سپس روی آن مقداری خاک با لایه نازک بریزید در این مدت هر روز بذرها را آب دهید هنگامی که بذرها به حد مناسبی رشد کردند آنها را از ظرف جدا کرده و در گلدان بکارید یادتان باشد هر نشا را در یک گلدان بکارید و یا اگر در باغچه می کارید بین هر نشا حدود 40 الی 50 سانتی متر فاصله وجود داشته باشد. فراموش نشود نور کافی به نشاها برسد و باد شدیدی نیز نباشد تا انها را از بین نبرد.

یادتان باشد بهترین گلدان برای پرورش این گیاه گلدان های گلی با لعاب شیشه ای می باشد که باید حدود 12 سانتی متر عمق داشته باشند.در ضمن خاک گلدان هم باید زهکشی خوبی داشته باشد.

خاک بذرها را می توانید از خاک پرلیت را با تکه های خزه ترکیب کنید تا خاک سبکی بدست آید.

پس از تشکیل بوته ها نیازی نیست خیلی آنها را آبیاری کنید چرا که باعث می شود گل های آن از بین بروند و گیاه میوه ندهد. در ضمن خشکی بیش از حد آن هم باعث ترک بر روی گوجه ها می شود.. در فصل گرما روزانه یک مرتبه آنها را اّبیاری کنید. 

منبع: https://cactushadi.com/%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF/%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87-%DA%AF%D9%88%D8%AC%D9%87-%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۹/۰۲/۰۷
  • ۱۲۶ نمایش
  • 3bas bas

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی