fast-s

واکسن mmr و عوارض واکسن یک سالگی

پنجشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۵۷ ب.ظ

علایم بیماری سرخک عبارت است از :تب بالا و چند روزه،آب ریزش بینی،التهاب ملتحه چشم و جوش هایی که بعد از شروع تب ظاهر می شوند.التهاب پرده مغز التهاب گوشی میانی و برونشیت ممکن است در ادامه علایم سرخک ظاهر شود.در بعضی از کشورها میزان مرگ ومیر به 10درصد مبتلایان می رسد. سرخجه نیز با بثورات جلدی همراه است و علایم آن نظیر تب و سرفه خفیف تر از سرخک بوده و بیماری خطرناکی نیست.خطر این بیماری مربوط به خانم های باردار است که در صورت ابتلا احتمال نقص مادرزادی در کودک زیاد است





آیا کودک شما واکسن سرخک، سرخجه و اوریون (MMR) را دریافت کرده است؟


آیا شما درباره تزریق واکسن سرخک، سرخجه و اوریون به کودکتان به دلیل این که ممکن است وی دچار ناراحتی بسیار زیادی شود، نگران هستید؟


معمولاً استفاده از واکسن ها به عنوان یک روش ایمن سازی، به والدین جهت حفاظت کودکانشان در برابر بیماری های مضر پیشنهاد می شود. ایمن سازی احتمالاً بهترین و موثرترین روش برای جلوگیری از بیماری های بسیاری است که به طور بالقوه برای کودک شما مضر است. ایمن سازی، تعداد سلول های ایمنی بسیار ضروری بدن کودکتان را برای مبارزه در برابر هر چیز مضری، افزایش می دهد. از این رو قصد داریم تا در شهروند فردا، جهت آگاه سازی شما والدین عزیز، به معرفی مجموعه واکسن های مختلفی که مورد نیاز کودکان می باشد، بپردازیم. در ادامه به معرفی واکسن سرخک، سرخجه و اوریون پرداخته و به بهترین زمان دریافت آن در کودکان و عوارض جانبی احتمالی آن بر روی کودکان به تفصیل اشاره می کنیم.




واکسن سرخک، سرخجه و اوریون چیست؟


تزریق واکسن سرخک، سرخجه و اوریون که پزشک متخصص اطفال ممکن است آن را بر ران یا بالای بازوی کودک شما بزند، وی را در مقابل این سه بیماری مصونیت می بخشد. این واکسن در دو مرحله 1 سالگی و 4 یا 6 سالگی به کودکتان تزریق می شود.




واکسن سرخک، سرخجه و اوریون چه مزایای برای کودکتان دارد؟


این واکسن از کودکتان در برابر سرخک که یک بیماری بسیار مُسری است و منجر به التهاب پوست، سرفه، آّبریزش بینی، سوزش چشم و تب می شود، محافظت می کند. برخی از عوارض احتمالی بیماری سرخک شامل عفونت گوش، ذات الریه، تشنج، آسیب مغزی و مرگ می شود.


این واکسن از ابتلای کودکتان به اوریون که منجر به تب، سردرد، درد عضلانی، از دست دادن اشتها و تورم غدد می شود، جلوگیری می کند. اوریون می تواند به ناشنوایی، مننژیت و ... منجر شود.


این واکسن مانع از ابتلای کودکتان به سرخجه که با خارش و تب خفیف همراه است، می شود.




واکسن سرخک، سرخجه و اوریون چگونه عمل می کند؟


این واکسن شامل ویروس های زنده و ضعیف شده سرخک، سرخجه و اوریون است. این واکسن سبب می شود تا سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی در برابر این سه بیماری تولید کند. اگر بعدها کودکتان با این ویروس ها تماس داشته باشد، بدنش قادر به تشخیص فوری آن ها خواهد بود و با تولید آنتی بادی ها با عفونت مبارزه می کند.




برنامه زمانی تزریق واکسن سرخک، سرخجه و اوریون به چه صورت است؟


برای آگاهی از برنامه زمانی دریافت واکسن سرخک، سرخجه و اوریون موارد زیر را مطالعه نمایید.




اولین تزریق واکسن سرخک، سرخجه و اوریون در 12 ماهگی انجام می شود.


دومین تزریق واکسن سرخک، سرخجه و اوریون بین 4 تا 6 سالگی انجام می شود.


"تزریق سر موقع واکسن به کودک اهمیت زیادی دارد و نباید زودتر یا دیرتر از زمان تعیین شده واکسن لازم را تزریق کرد"




واکسن های لازم برای کودکان




برخی از انواع واکسن هایی که طی دوران نوزادی و کودکی تزریق می گردد، عبارتند از:




- هپاتیت ب


- واکسن سه گانه یا ثلاث: این واکسن نوزاد را در برابر سه بیماری دیفتری، کزار و سیاه سرفه مصون می دارد.


- واکسنHIB : مصونیت در برابر بیماری های مننژیت و پنومونی


- فلج اطفال


- آنفلوانزا


- MMR : مصونیت در برابر سرخک و سرخجه و اوریون


- آبله مرغان




توصیه ها




1- واکسیناسیون کودک باید بر اساس جدول تنظیم شده ای که پس از تولد نوزاد، در کارت رشد او توسط بیمارستان به والدین داده می شود، سر موقع انجام شود. بنابراین والدین عزیز باید بدانند که مثلا اگر واکسن هپاتیت را باید طی سه دوره به کودک بزنند، حتما سه دوره را به طور کامل انجام دهند و مدت زمان بین تزریق واکسن ها را نیز مد نظر داشته باشند.


معمولا وقتی کودک را به خانه بهداشت می برند تا واکسن به او تزریق شود، نوبت واکسن بعدی در آنجا به والدین گفته می شود که باید با دقت آن را به خاطر بسپارند.




2- تزریق سر موقع واکسن به کودک اهمیت زیادی دارد و نباید زودتر یا دیرتر از زمان تعیین شده واکسن لازم را تزریق کرد، زیرا تزریق زودتر از موعد، اثرات منفی بر روی نوزاد خواهد گذاشت و تزریق دیرتر از موعد نیز از اثرات واکسن به طور قابل ملاحظه ای کم می کند. به عنوان مثال وقتی باید یک واکسن کودک را در دو ماهگی او تزریق کرد، باید سر دو ماهگی او را به خانه بهداشت برد تا واکسن لازم به او تزریق شود.




3- برخی افراد معتقدند که تزریق برخی واکسن ها احتمال ابتلا به اوتیسم را در کودکان بالا می برد که این مطلب صحیح نمی باشد و اگر والدین به توصیه های پزشکان عمل کنند، مشکلی پیش نخواهد آمد.




4- ارتباط مستقیمی بین عدم واکسیناسیون نوزاد و بیماری های ناتوان کننده و گاهی کشنده و مرگبار وجود دارد .


منبع:darmansara

  • 3bas bas

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی