fast-s

آیا «اوتیسم» یک بیماری ارثی است؟

يكشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۴ ق.ظ

با توجه به تجزیه‌وتحلیل مجدد اطلاعات به‌دست‌آمده از تحقیقات پیشین که در رابطه با احتمال فامیلی بودن بیماری خیال‌پردازی اوتیسم یاASD انجام گرفته، می‌توان به این نتیجه دست یافت که ابتلا به این بیماری به میزان 83 درصد، ارثی می‌باشد. این مطلب بیانگر نقش فاکتورهای ژنتیکی در مشخص نمودن مقدار زیادی از احتمال ابتلا به ASD می‌باشد.


?نتایج تحقیقات، حاکی از آن است که میزان ابتلا به بیماری خیال‌پردازی اوتیسم (ASD) در نسبت‌های خویشاوندی بیشتر است. در تحقیقاتی که قبل از این انجام گرفته بود، میزان موروثی بودن بیماری ASD 50 درصد برآورد گردیده بود.


? دکتر اسون سندین از مدرسه پزشکی ایکان در دانشکده ماونت سینای نیویورک و همکارانش با استفاده از اطلاعات اصلی که در تحقیقات پیشین نیز در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته بودند، روش دیگری را برای محاسبه میزان موروثی بودن بیماریASD به کار گرفته‌اند.تایج تحقیقات، حاکی از آن است که میزان ابتلا به بیماری خیال‌پردازی اوتیسم (ASD) در نسبت‌های خویشاوندی بیشتر است. در تحقیقاتی که قبل از این انجام گرفته بود، میزان موروثی بودن بیماری ASD 50 درصد برآورد گردیده بود.


? دکتر اسون سندین از مدرسه پزشکی ایکان در دانشکده ماونت سینای نیویورک و همکارانش با استفاده از اطلاعات اصلی که در تحقیقات پیشین نیز در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته بودند، روش دیگری را برای محاسبه میزان موروثی بودن بیماریASD به کار گرفته‌اند.

?در پژوهش این محققین، گروهی از بچه‌های متولدشده در خلال سال‌های 1982 تا 2006 در سوئد، تا دسامبر سال 2009 در رابطه با بیماری ASD تحت نظر قرار گرفتند.

?در این مطالعه، مدل‌های گوناگونی مورد بررسی قرار گرفتند و با استفاده از مناسب‌ترین مدل، موروثی بودن بیماری ASD به میزان 83 درصد و تأثیر فاکتورهای محیطی نیز به میزان 17 درصد تخمین زده شد.

?بااین‌حال محققان اظهار می‌دارند که روش‌های ارزیابی موروثی بودن بیماری ASD با استفاده از خانواده و دوقلوها، نیازمند چندین فرضیه می‌باشند که در اغلب موارد قابل‌بررسی نیستند. این فرضیات عبارت‌اند از این‌که: 1- ازآنجایی‌که بیماری ASD بیماری نادری می‌باشد، بررسی‌هایی که باید در رابطه با موروثی بودن آن انجام گیرند، وابسته به تعداد محدودی از خانواده‌ها با بیشتر از یک بچه مبتلا به این بیماری می‌باشند. 2- با گذشت زمان این بیماری شیوع بیشتری پیدا می‌کند. 3- کار ارزیابی موروثی بودن این بیماری به انتخاب روش حساس می‌باشد.

?نتایج این پژوهش در مجله بین‌المللیJAMA منتشر شده است.

منبع:zist
  • 3bas bas

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی